Официальный сайт aksakal 24/7/365

НФПК
Проект реализуется
Национальным фондом подготовки кадров
Вы не зарегистрированы

Авторизация



Экологическое воспитание обучающихся на уроках английского языка.(из опыта работы)

Выберите действие:

Размещено: Лариса Владимировна Рахматуллина - ср, 26/06/2013 - 18:06

Environment and Nature in Close - up.

                Экологическое воспитание обучающихся на уроках английского языка.(из опыта работы)

 

Важный вклад в экологическое  воспитание детей может внести и предмет «иностранный язык». Возможность подробного обсуждения  вопросов экологии  имеется в 7,8 классах при  работе по УМК  Биболетовой  М.З., Трубанёвой  Н.Н.”EnjoyEnglish'' и УМК Кауфман К.И., Кауфман М.Ю.”HappyEnglish. ru”

Беседы о погоде и времени года проводятся на уроках очень часто. Предлагая детям набор слов по экологической тематике: towaterflowers, trees, togrowplants, totakecareof, tokeepournature, riversсистематически, можно уже в младших классах получить высказывания типа:  Ilike toplanttrees. It’s nice to take care of trees. Trees are very beautiful.

Чтобы показать детям красоту родной природы, учить их  видеть  и ценить красоту окружающей природы, целесообразно обращаться к произведениям живописи: И.Левитана, И.Шишкина и др. и проводить беседу о пейзажах и том, что хотел выразить художник своими произведениями. Разговор в таком русле плавно подводит обучающихся к ответу на вопросы:

1. Can we allow to die such beauty ?

2.Is everything  all right around us nowadays ?

     Проблемные вопросы помогают подключить обучающихся к беседе.

Как известно, обучение школьников иностранному языку нацелено на формирование и развитие личности, способной и желающей участвовать в общении на изучаемом языке. Метод проектов способствует возникновению желания принять участие в общении. обучающиеся получают домашние задания поискового характера, которые предполагают  работу с дополнительной литературой. Так в работе над проектом “NatureinClose-up”  экологические проблемы представляются биологами, зоологами и медиками с привлечением региональных материалов. Каждая группа вырабатывает экологические проекты в ходе международного конгресса Greenpeace, учится взаимодействовать,  у них развиваются творческие способности, углубляются знания.

Использовать возможности межличностной коммуникации и развития умений сотрудничать помогает такая форма коллективной деятельности учащихся как викторина и интеллектуальные игры. При проведении викторины “BrainRing” были специально подобраны вопросы по изучению и углублению знаний учащихся по теме “PlantsandAnimals”.

Подкрепление знаний обучающихся видеоматериалами “LondonZoo”,“LochNessMonster” помогают повышать учебную. мотивацию.

Тема экологии тесно связана с домашними животными. Обучающимся предлагается  сделать видеосюжеты  к передаче “IntheWorldofAnimals” Самостоятельно – подготовленные индивидуальные проекты о черепахе, кошке, кроликах способствует развитию творческих способностей обучающихся, учат школьников воспринимать себя  как часть мира, природы, учат их доброте и отзывчивости.

В заключении хотелось бы подчеркнуть, что данная форма организации учебной деятельности в группах имеет положительные результаты: развивает способность к общению, укрепляет межличностные отношения. Обеспечиваются условия для развития всех речевых умений, учащиеся пользуются иностранным языком как средством общения. Все это несомненно способствует росту мотивации, помогает достижению целей, намеченных современной парадигмой образования.

 

Environment and Nature  in  Close - up.

УМК: БиболетоваМ.З., ТрубанёваН.Н.”Enjoy English” 8 класс.

 

Основные задачи:  1. Провести обобщение темы “Is the World the

                                           Best Place for You?”

                                         2. Развивать коммуникативные навыки

                                          учащихся по теме. 

   3. Провести обобщение темы «Сослагательное

   наклонение».

   4. Учить учащихся взаимодействию в группе.

   5.Прививать навыки  экологической  грамот-

    ности, бережного отношения к природе.

   6.Провести смотр знаний обучающихся.  

 

Оборудование: материалы для проведения игры “Brain- Ring”,

                            тематические картинки, видеоматериалы о парках

                            Англии, животные Австралии, фонограмма песни

                            “Solo”, Красная, Зеленая, Черная книги, плакаты   

                             с экологическими проектами, бейджики   предста-

                             вителей разных стран.                                           

 Конспект урока:

 

1.Организационныймомент.

Dear boys and girls!  I’ m very happy to see you again at our English Lesson. Today we are going to discuss the problems of environment and nature in close-up.

 

2.Речевая зарядка. (Беседа по иллюстрациям И.Левитана)

I want to invite you to the picture gallery.

T: 1) Who do you think is this picture painted?

     2) What is the janre of the picture (seascrape, landscape or a portrait)?

4. What colours is the picture painted in?

      ( in dark, light colours).

5. What can you see in the foreground, background of the picture?

6. What did Isaak  Levitan show  on  his canvas ?

    (The beauty and power of  nature .

T: Tell me please is everything all right nowadays ?  Can we kill such a     

     beauty?

P: I doubt it. Nowadays there are many environmental problems. And I invite you to our Greenpeace  International Congress.

 

 

 

Chairman:Good afternoon, ladies and gentlemen!

                   Today we are having a round – table discussion with

                   Greenpeace supporters from different countries of the world    

                   We’ll discuss the problem of environmental pollution,

                    protection and all the facts people’s survival depends on.

                    Let’s begin with botanists.

 

Botanists: (представители разных стран обмениваются мнениями о сложившейся экологической ситуации).

          P1:    Good afternoon. Let me introduce myself. I’m from Russia.

                    It’s a lovely place. You can see various trees here: limes,

                    birches, pines, maples, larches and jasmine bushes. They are

                    white  with blossoms in summer. I admire them.

           P 2:  We all do. But polluted air, water and land, acid rains and

                    Pesticides are harmful to plants. We can see a lot of trash

                    everywhere.

           P 3:   I fully agree with you. The forests are in danger today.

                    Everyday big forests are cut down for paper, furniture and

                    other things.

          P 4:    We know it is not right to pick up wild flowers. We are

                    English and have a particular hobby – growing roses. And

                    we suggest  the following ecological project:

         P 5:    1) To plant more trees and flowers.

                   2) Not to pick up wild flowers.

                   3) To clear trash from forests, meadows.

                   4) Not to litter the ground with paper, cans, bottles and

                    paper.

                   5) To recycle used products.

Chairman: Thank you very much.

 

Zoologists:(представители разных стран обмениваются мнениями о сложившейся экологической ситуации).

 

           P 1:  We are a society of zoologists and I underline the fact that there is no ocean, sea, lake or river which is not used as a dump.

           P 2: Let me add. I’m from Kemerovo Region Russia I and want to say our local river Tom also suffers from the effects of  different  plants. The poisonous wastes kill fish and water creatures.

           P 3: Wildlife problems occur everywhere. For example, I’m from            Australia. Nowadays I know the fact that such popular animals as red kangaroos have disappeared from this continent.

           P4: Not only people can speak. There is a kind of book which screams. The colour of it is red and it is the colour of   blood and life. It’s a reference book on disappearing creatures. It calls us for help.

           P 5: We would like to offer some important tips to save our

                      wildlife:

  1. To feed birds in winter and help them to survive when it is cold.
  2. To clear up rivers, lakes and  natural  habitat  from rubbish.
  3. To stop hunting wild animals for their oil, fur and meat.
  4. To be kind and tidy to nature.
  5. To hang up posters like these everywhere.

 

Chairman: I see your point. Thank you very much.

                  And now let’s listen to the doctors.

 

Doctors:(представители разных стран обмениваются мнениями о сложившейся экологической ситуации).

 

P1: We think people’s habitat – their homes, towns, villages and cities  must be kept ecologically clean.

 

P2: I’m all for it. In places where people drink poisoned water, eat bad food and breathe  toxic  air they suffer from serious diseases and die early; their children are born  weak.

 

P3: By the way, some medicines  come from trees, plants and  

flowers which grow in the forest.  If we destroy them, we will never find the cure for cancer and AIDS.

 

P4: In my opinion, the modern way of  life  when people have little exercise, use cars instead of walking, watch television for many  hours and work with computers turn them into legless creatures.

 

P 5:  Of course we have to do something about this. We offer the following project: 

1. We must control  the progress to give it humanistic direction.

2. If only people took care of the environment and each other they would  never  need any medical care.

3. Keep healthy way of  life.  Go in for sports.

4. Don’t eat fruit and vegetables with nitrates.

5. Keep our environment clean.

6. Test and filter water you drink.

 

Chairman: Thank you very much, ladies and gentlemen.  We have spoken out and have our Greenpeace international congress has come to an end. Let’s make the World a better place. Think globally, act locally. We’ll raise this problem in press before public bodies and government. 

 

Плакаты с экологическими проектами вывешиваются на доске.

 

Teacher.A now, I invite you to Brain Ring  Competition. Choose the captains of the teams. Let’s greet them. The aim of the competition is to win in 6 games. The first team to get 6 scores will be the winner. We’ll give you a minute to rack your brains. Ring the bell when the answer will be ready.

Let’s start our Brain Ring competition.  

 

The first game “Plants.  Flowers.  Trees.”

T: Do you like trees and flowers ?

    What are your favourite  trees and flowers ?

    Let’s devote our first game to plants, flowers and trees.

 

  1. What flower is the symbol of England ?
  2. What plant is the symbol of Scotland ?
  3. What flower is the symbol of Wales ?
  4. What plant is the symbol of Northern Ireland?
  5. What tree  is  very popular in Canada ?
  6. Where is the origin of  tulips ?

 

The  second game. “ Birds”.

1. It lives in Australia. It can laugh like a man. What bird is it?

2. It is very big. It has long legs and lays big green eggs. It can not fly.   

    You can see it on the coat of arms of Australia.

3. What birds can you see in St James’s  Park in London ?

4. What birds can you see in the Tower of London?

 

ПоказвидеофрагментаоТауере.

 

The third game “Insects”.

  1. How long can butterfly live?
  2. How long can bee live ?

 

The fourth game “Mammals”.

1.A well – known Australian animal that eats bamboo leaves ?

2. It lives in Australia. It has long legs and can run very fast. It has a baby in its pouch. It is only  2 cm. long.

3. What is Loch Ness lake famous for ?

 

ПоказвидеофрагментаоНесси.

 

The fifth game. “Parks and Forests”.

1.The most famous forest in England, where Robin Hood lived.

2. A special day in the USA for planting trees where there are no forests.

3. What is the most famous  zoo in Australia ?

4. Which park is the London Zoo situated in ?

 

Показ видеофрагмента о Ридженс парке.

 

The sixth game. “Health”.

  1. Who invented penicillin ?
  2. What famous drink was medicine  first ?

 

T: Thank you very much. What is the score.

Youarewinners. Командам раздаются призы в форме улыбающегося солнца.

 

May there always be sunshine.

May there always be blue sky.

May there always be friendship.

May there always be us.

 

Динамическая пауза.

And now close your eyes and relax.

Imagine you are somewhere in the forest.

It is summer. All  is  in blossom. The sky is blue and the sun is shining.  You are relaxing. You hear beautiful voices of birds and feel wonderful smells. You see bright butterflies and hardworking bees.  All is fine. You are so in tune with nature and environment. You are having rest and full of energy.

 

Teacher. We are a part of animal kingdom and of the world around us.    

We have animals at home and call them our  pets, as you know.

And now it’s high time to see the program . “In the World of Animals”.

I invite the producers of the film.

 

Producers: We have made a  film about our pets. Let us start.

 

Просмотр видеофильмов о домашних животных, подготовленных обучающимися.

 

Teacher: Now I apply to our experts. What can you say about the film?

Expert 1:Oh, it’s great.

Expert 2:I  enjoyed  it very much.

Expert 3:It was interesting.

 

T: Yes, we divide people into those who love animals and those who don’t. We see that keeping a pet makes people humane and those who take care of animals are more  friendly. We want everyone to do his best in caring for all human beings.

 

Урок заканчивается чтениемстихотворения “YourandMine”.

 

Pupil: The sun, the trees, the grass, the sky.

           The silver moon  that’s sailing by,

           The rain and dew and snowflakes white,

          The flowers sweet and stars  of  night !

          The song of birds, wind whispering - 

           Such lovely things to bear and see

           Belong to you, belong to me.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 


»  Тэги к этому документу:

Поиск

Loading

Навигация по подшивке

Смотреть видео 365 онлайн


Смотреть русское с разговорами видео

Online video HD

Видео скачать на телефон

Русские фильмы бесплатно

Full HD video online

Смотреть видео онлайн

Смотреть HD видео бесплатно

School смотреть онлайн